Wednesday, October 26, 2011

GGGE1155 - MINGGU KEENAM (EDUCATIONAL RESEARCH REVIEW, LITERATURE REVIEW & PLAGIARISM)~ 24/10/2011






Bismillahirrahmanirrahim...


Sekarang sudah minggu keenam..ini bermakna minggu kedua saya di dalam kelas KDP...minggu ini saya telah belajar bagaimana nak buat link ke yahoo group.....DR. Norazah telah mengajar bagaimana untuk buat link ke yahoo group..satu lagi pengetahuan baru bila masuk kelas KDP...


Terdapat TIGA langkah Mula2 kita perlulah

1. Sign ni ke yahoo group..

2. Selepas itu perlu cari  tajuk yang bersesuaian dengan kehendak pensyarah..kami perlu mencari 3 tajuk yang berkenaan dengan educational research process, literature review dan plagiarism.



EDUCATIONAL RESEARCH PROCESS
Proses penyelidikan pendidikan ialah satu proses untuk mengetahui ada ataupun tidak hubungan antara konsep yang dijadikan bahan kajian dalam penyelidikan. hubungan antara konsep itu ditunjukkan dalam sebuah hubungan. Setiap konsep yang dikembangkan sebagai variable penyelidikan harus dapat menunjukkan beberapa indikator
empirik yang ada dilapangan konsep kemampuan mengajar guru, maka indikator empirik yang dapat diketahui adalah:


a)kemampuan penggunaan kaedah belajar guru didalam kelas.
b)penguasaan maeri belajar pada matapelajaran tertentu dikelas
c)kemampuan guru mengadakan asosiasi bebearapa matapelajaran tertentu dikelas.



LITERATURE REVIEW

::::: Literature review ataupun kajian kepustakaan ialah penelitian terhadap kajian terdahulu, sorotan keatas jurnal-jurnal, buku-buku, jurnal, laporan dan sebagainya. Kebiasaannya digunakan oleh penyelidik samada untuk melakukan sesuatu kajian atau membuat sesebuah laporan. Ianya adalah bertujuan untuk

(1) menjustifikasikan kepentingan soalan kajian
(2) membekalkan rasional bagi tujuan kajian dan soalan atau hipotesis kajian 

PLAGIARISM

Plagiarism ataupun plagiat adalah mudah difahami dengan mengambil hakcipta orang lain ataupun idea orang sebagai hak persendirian tanpa ada rujukan (perhargaan) kepada penulis asal. Masalah ini kian merebak di mana-mana sahaja, disebabkan pelbagai faktor, antaranya adalah dengan kemudahan memperolehi maklumat daripada kedai buku, perpustakaan dan kebanyakannya adalah melalui sumber Internet. Di UKM sendiri pensyarah selalu menegaskan plagiat dalam pelbagai bentuk sama sekali tidak dibenarkan di IPTA/S. Namun begitu ianya sangat terkenal dalam kalangan pelajar. Ini kerana ianya memudahkan kerja-kerja mereka dalam menyiapkan tugasan yang diberikan.



jom layanz gambar2 sekejap:::


1.maksud plagiat




  

2. say no to cut n paste





3. mak cik karton tengah copy edit n paste...




3.Buka folder yang telah disediakan oleh pensyarah dan terus "copy n paste" kan url dia...senangkan...ini lebih kepada perkongsian idea...opsss lupa nak bagitau...url antara sorang pelajar dengan pelajar yang lain TAK BOLEH SAMA...kita boleh baca yang kawan cari n kawan -kawan kita boleh baca yang kita link kan...sharing is caring...

            Selain itu juga kami telah diberi tugasan secara berpasangan tajuknya ialah INFORMATION LITERACY.... pasangan bertuah saya ialah NORANA MAAROP pelajar program TESL...kebetulan juga sama kolej...senang nak jumpa dan bekerjasama dengan Norana....kebanyakan kerja dalam KDP pula adalah secara berpasangan...

           Hari ahad lepas kami telah berbincang untuk menyiapkan tugasan yang telah diberi..pada mulanya nak jumpa hari sabtu tapi Ana terlibat dengan KO-K plak...hari lain memang dah tak boleh jumpa...jadual masing2 bertembung...program pon dah lain...sorang tesl dan sorang pendidikan islam...walaupun sedikit susah nak jumpa tapi xjadi masalah...kami cuba sedaya upaya...InsyaAllah...

Alhamdulillah kerja berpasangan kami dah siap...masih menunggu keputusan daripada DR. Norazah....samada diterima ataupun tidak..






No comments:

Post a Comment